Siirtoasiakirjojen toimitus SIIRTO-rekisteriin 1.9.2022 alkaen
22.08.2022
Jätteen haltijan tai kotitaloudesta jätettä noudettaessa jätteen kuljettajan on huolehdittava 1.9.2022 alkaen laadittujen siirtoasiakirjojen tietojen toimittamisesta SIIRTO-rekisteriin. Tietojen toimittaminen tapahtuu joko rajapinnan avulla sähköisistä siirtoasiakirjoista tai tuomalla tiedot asiointikäyttöliittymän kautta paperisista siirtoasiakirjoista. Siirtoasiakirjat tulee laatia pääsääntöisesti sähköisenä.
Mikäli käytössä on Ekokympin tarjoama Track-siirtoasiakirjapalvelu, siirtoasiakirja toimitetaan automaattisesti hyväksymisen jälkeen SIIRTO-rekisteriin. Track-siirtoasiakirjapalvelu on Ekokympin asiakkaille maksuton. Käyttöoikeuksien saaminen kuitenkin edellyttää, että yritysasiakkaalla on voimassa oleva TSV-sopimus Ekokympin kanssa.
Mikäli siirtoasiakirja on tehty poikkeustapauksissa paperisena, tulee jätteen haltijan tai kuljettajan tuoda itse siirtoasiakirjan tiedot SIIRTO-rekisteriin kolmen kuukauden kuluessa siirron päättymisestä rekisterin asiointikäyttöliittymän kautta. Rekisteriin kirjaudutaan Suomi.fi – tunnistautumisen eli esimerkiksi pankkitunnusten avulla, ja lisäksi käyttäjältä tarkistetaan tarvittavat asiointivaltuudet. Jos paperinen siirtoasiakirja jätetään Ekokympin tallennuspalveluun, Ekokymppi huolehtii siirtoasiakirjan tallentamisesta SIIRTO-rekisteriin ja perii palvelusta toimistomaksun (10,00 € alv 0 %).
Lisätietoa Track-siirtoasiakirjapalvelustamme: https://www.ekokymppi.fi/yritysasiakas/sahkoinen-siirtoasiakirja.html tai palvelutyöntekijä Teija Korhoselta puh. 044 7100 128 , sp. teija.korhonen@ekokymppi.fi